Pourquoi les gens se font embarquer dans des pyramides ( de Ponzi ) ou croient les gens qui leurs promettent des taux de rendement “trop beau pour être vrai”?
J’ai eu l’occasion de mettre en garde des gens qui me parlaient de leur volonté d’investir dans des placements “sans risque” avec des rendements de 20%, 30% et 50% . Plusieurs fois, après mes avertissements de prudence, les personnes me disaient que j’était folle de ne pas faire comme eux et d’investir et que je ne comprenais probablement rien à la finance. Par la suite, n’ayant plus de nouvelles des plus convaincus j’apprenais leurs pertes financières ou même leur faillite. C’était vraiment “il n’y a pas de pire sourd que celui qui ne veut rien entendre”.
Un article dans le Wall Steet Journal , écrit par un psychologue, sur ce que ce dernier appelle la “gullibility” ou la crédulité , naïveté:
“Why We Keep Falling for Financial Scams
Intelligent people have long been ruined by frauds. Psychologist Stephen Greenspan, who specializes in gullibility, explores why investors continue to be swindled — and how he came to lose part of his savings to Bernard Madoff.”
L’auteur a perdu 30% de son fonds de pension en l’ayant placé chez Madoff:
“I suspect that one reason why psychologists and other social scientists have avoided studying gullibility is because it is affected by so many factors, and is so context-dependent that it is impossible to predict whether and under what circumstances a person will behave gullibly. A related problem is that the most catastrophic examples of gullibility (such as losing one’s life savings in a scam) are low-frequency behaviors that may only happen once or twice in one’s lifetime. While as a rule I tend to be a skeptic about claims that seem too good to be true, the chance to invest in a Madoff-run fund was one case where a host of factors — situational, cognitive, personality and emotional — came together to cause me to put my critical faculties on the shelf.”
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